Maritim klynge
«Norsk maritim næring har over tid utviklet seg til å bli en av verdens mest komplette maritime miljøer, bestående av virksomheter i alle deler av verdikjeden og med sterke posisjoner innenfor spesialiserte segmenter.»
Grønnere og smartere – morgendagens maritime næring, 2021
INNOVASJONSKRAFT AVHENGER AV TILGANG PÅ SJØBASERT KOMPETANSE
Norge som maritim nasjon er helt avhengig av norske sjøfolk. Det er i møte mellom den teoretiske og den praktiske kompetansen man utvikler maritime løsninger som gir den komplette norske maritime klynga den konkurransekraft som er nødvendig for å kunne konkurrere fra Norge.
Det handler om Stolthet – Arbeidsplasser – Innovasjon – Framtid.
Maritim næring er global, konjunkturbasert og preget at tøff konkurranse. Norske maritime selskap er avhengig av å hele tida være fremst i utviklinga av produkter og produksjonsmetoder. Dette har ført til at næringa i Norge er kunnskapsbasert og innovasjonsdrevet.
Den norske modellen, med kommunikasjon, samarbeid og åpenhet mellom fagarbeider og ledelse, akademia og næring og bedrifter fra ulike deler i klynga, legger til rette for ei kontinuerlig utvikling.
Den maritime klynga i Norge er ikke bare langt framme i nasjonal målestokk, men ei unik klynge i verdenssammenheng. Den er kanskje landets mest kunnskapsintensive og innovative næring, og bidrar med rundt 9% av all verdiskapning i norsk næringsliv.
Nøkkeltall for norsk maritim næring 2010-2020. Kilde: Menon
År | Sysselsatte | Omsetting i mrd. NOK | Verdiskaping i mrd. NOK | Andel av norsk verdiskaping | Eksport i mrd. NOK | Andel av norsk eksport |
2020 | 82 500 | 425 | 144 | ___ | ___ | ___ |
2019 | 86 430 | 445 | 148 | 8 % | 222 | 17 % |
2018 | 84 482 | 421 | 139 | 8 % | 218 | 16 % |
2017 | 83 292 | 395 | 139 | 8 % | 203 | 17 % |
2016 | 89 030 | 415 | 148 | 9 % | 228 | 21 % |
2015 | 101 604 | 521 | 180 | 11 % | 259 | 22 % |
2014 | 110 223 | 541 | 188 | 12 % | 263 | 22 % |
2013 | 108 563 | 497 | 177 | 12 % | 250 | 21 % |
2012 | 104 264 | 457 | 161 | 12 % | 232 | 19 % |
2011 | 98 138 | 415 | 144 | 11 % | 208 | 18 % |
2010 | 98 551 | 404 | 142 | 11 % | 203 | 20 % |
– Regionale maritime klynger
De maritime klyngene i Norge har ulik regional tilknytning, og har til felles at de er forankret i sterke innovative forsknings- og kompetansemiljøer. Slik skaper de viktige ringvirkninger også for andre sektorer enn den norske havøkonomien.
Et eksempel på dette er miljøvennlig og energieffektiv skipstransport. Norsk maritim klynge er en driver i utviklinga av framtidas energibærer på hav. Et annet viktig område er fremtidas teknologi som kan gi nye muligheter for utvinning av viktige naturressurser fra havet. Teknologien som blir utviklet innenfor den maritime klynga bidrar slik både til å redusere klimautslipp, skape grønn omstilling, grønne arbeidsplasser og nye næringer i Norge.
En viktig ressurs i disse klyngene er kompetansen som blir utnyttet på tvers av ulike bedrifter, segment og deler av klynga. Operativ maritim kompetanse er ”navet” som bidrar til at drivhjul i alle andre deler av klynga går rundt.
– Norske sjøfolk forklarer vår maritime suksess og næringas enorme innovasjonskraft, det er den klare meldinga!
I rapporten «Sjøfolks karriereveier til sjøs og på land» fra 2021 sier over 80 prosent av respondentene fra maritime aktører og bedrifter at de tror erfaring fra sjø vil ha en betydning for å dekke behovet for arbeidskraft og kompetanse fram mot 2030. Dette behovet er bekreftet i tilsvarende rapporter fra 2012 og 2019.
Maritimt eventyr – Maritim Framtid i Ulsteinvik
Ulsteinvik er et maritimt eventyr, ikke bare i norsk, men også i verdenssammenheng. Norske sjøfolk utgjør en helt essensiell og nødvendig del av verdiskapingen i lokalsamfunnet. Kanskje er Ulsteinvik det mest maritime samfunnet på hele kloden?
I spissen for suksessen står norske sjøfolk!
For å sikre videreutvikling og innovasjon i maritim klynge er vi avhengig av internasjonalt konkurransedyktige ordninger. Nettolønn er en slik ordning.
Nettolønn gjør det mulig for rederier å ansette norske sjøfolk. Gjennomsnittlig tid til sjøs for norske sjøfolk er ca. 10 år. Norske sjøfolk går i land i Norge, og over 70% av disse begynner å jobbe i maritim landbasert næring. Deres kompetanse er uvurderlig sett i forhold til bedrifters og klyngas utvikling. Hele 7 av 10 bedriftsledere i maritim næring sier at de er avhengig av sjøbasert kompetanse for å drive videreutvikling av egen bedrift. Å investere i norske sjøfolk er uten tvil ei helt nødvendig investering i kritisk erfaringsbasert kompetanse som landets største næring etter olje og gass er helt avhengig av.